Последние дни

  Автор:

День 26

 

ПЕРЕГОВОРЫ.

Почти всю нашу жизнь мы проводим в переговорах, будь то торг о скидке по долгу службы или битвы за пульт от телевизора дома. Поэтому и в Эпидемии про Карьеру, мы посвятим как минимум два дня переговорам.

  1. Прочитайте статью, где собраны рекомендации об успешных переговорах (текст внизу этого поста)
  2. Посмотрите ролики из задания
  3. Завтра будет практическое задание

 

Ролики:

Лично на мой взгляд, парень жестковато себя ведет, я бы не стала рекомендовать сам стиль, лексика – блестяще:

http://www.youtube.com/watch?v=F3muOFrLaxQ

Ролик 2:

http://www.youtube.com/watch?v=05uFs8qVCcI

  • Get Ready

As in anything we do, preparation is key. At this point, you must understand that in any negotiation they'll be lost if they rush in without the necessary preparation. Those who want to succeed need to be clear on what they want out of the arrangement, but, they will also need to research the counterpart to better understand what their needs are. Consider and practice answering the following questions.

What does the other party hope to get out of this? 
Why is this outcome important to them?
What might happen if they don’t get what they are after?

  • Listen

Listening is always important and in a negotiation it can go a long way. Listening to other part while negotiating will enable you to make the other person feel respected and as a consequence, it will build trust which is essential in any negotiation. It also gives people a good opportunity to make sure that there are no misunderstandings.

An important language skill to build on at this point is echoing. This is when you repeat back what the person is saying. A good way to practice this with your students is to read a short text to them and have them echo what you said. Take a look at the example.

T: What I really want to do tomorrow is watch a movie then go out for a bite. Maybe afterwards we can go to the party at Tina's. 
S: Ok, so you want to go to a movie, then dinner at a restaurant and to go to a party later on.

  • Mutual Benefits

Negotiating shouldn't be about winning and leaving a devastated opponent behind. You should understand that if this is what they expect, reaching and agreement will be much harder. The best way to approach negotiations is to find options that are beneficial to both parties. You need to be ready to make concessions and to plan what these might be. As you can imagine, the counterpart thinks the same way, so try to have a clear idea of what you want and what you are going to get.

Some language skills needed at this point involve making concessions and also making counter offers. Take a look at the following expressions.

We were hoping for.... 
I am afraid that is out of the question.
I don't think that we could go that far.

  • Understanding Counter Offers

Counter offers are a natural part of any negotiation. You should understand that they have to be prepared for counter offers from the other party when negotiating. They should also be prepared to make them when they are negotiating. In any case, acknowledging objections is another very important point to keep in mind. Doing this makes the other person feel understood and avoids bringing the discussion to an end. Take a look at some useful phrases.

I understand where you are coming from but,... 
I see your point, however...
There may be some room to manoeuvre, if you....

  • Close with Confirmation

All negotiations will come to an end whether an agreement is made or not. You should be aware that it is important to recap everything discussed in the meeting, whether they have made a deal or not. You should never leave any loose ends, so after the recap, everyone should confirm. In business negotiations, appropriate follow up e-mails should be sent . Take a look at the examples.

So we will … and you will... It's been a pleasure. Let's keep in touch. Feel free to contact me anytime. 
Ok so I'll … and you …. Great thanks for your time.

Some negotiations can be tough.

In life, many negotiations have a lot riding on them. No matter what you will be negotiating, preparing yourself will give you the self confidence you need to make the best deal.

День 27-28

Выходные? Не, не слышали. Эпидемия скоро кончится..

Задание на 2 дня. Отчета 2. Продолжаем тему переговоров.

Практическое задание.  Используем принципы успешных переговоров из вчерашней статьи, и лексику из вчерашних роликов.

Задание. Ситуация для переговоров на 3 участников. Пожалуйста, прочитайте только 1 роль, не читайте 3, иначе вся интрига пропадает, хотя и в этом случае есть несколько разных вариантов, как договориться.

Как выбрать - если вы активно участвуете в скайп-созвонах, берите роль или Watina или Karasi - тогда за 1 задание вы пообщаетесь  дважды. Если пореже - берите - Senaba.

1. Сначала созваниваются Watina и Karasi - вырабатывают свою стратегию вместе.

2. После этого они вдвоем звонят Senaba.

3. Пожалуйста, выберите 1 из 3 ролей, не читайте остальные!

Watina

Karasi

Senaba

 

А также посмотрите это видео про 10 основных выражений в бизнес-коммуникаций:

И мое личное замечание по поводу Don't mention it - когда Вы что-то сделали для кого-то, совершенно логично за это принять благодарность, как минимум словесную. Поэтому когда говорят "спасибо", отвечают "пожалуйста". А вот когда говорят  "не за то", "нет проблем", "да ладно" - ценность всего, что делали для этого сильно понижается. Зачем тогда делали совсем, если можно и не благодарить? ну да ладно, это мое личное мнение.  Видео хорошее, так как эти выражения пригодятся не только в бизнесе, но и в остальных ситуаций.

Интересная статья? Поделитесь ею пожалуйста с другими:
Оставьте свой комментарий:

Оставьте свой комментарий или вопрос

*

code

на Блоге
в Вконтакте
в Фейсбук